Het gebruik van eigen medewerkers in het rekruteringsproces is een strategie die veel bedrijven hanteren. Wij ook! Ruim een derde van de Madison medewerkers is via een interne referentie bij ons terechtgekomen én ook effectief gestart. Deze aanpak biedt diverse voordelen, van het verbeteren van de kwaliteit van aanwervingen tot het besparen van kosten.
Culturele fit en kwaliteit van aanwervingen.
Als bedrijf houd je bewust vast aan bepaalde waarden en principes die de volledige werking van je bedrijf bepalen, zowel intern als extern. Bij Madison bijvoorbeeld zoeken wij personen met een zekere intellectuele bagage die tegelijk een sterke commerciële intuïtie hebben. Ze moeten enerzijds technische materie kunnen begrijpen, maar anderzijds ook prioriteiten en kansen kunnen herkennen.
Sollicitanten die bij ons over de vloer komen moeten daarom aan bepaalde bedrijfsculturele criteria voldoen, omdat ze uiteraard de bedrijfsidentiteit moeten uitdragen, zouden ze worden aangenomen.
Ons sollicitatieproces is speciaal gecreëerd om zo’n talent te herkennen, maar is nooit 100% waterdicht. We vertrouwen daarom ook enorm op de instroom die binnenkomt vanuit onze bestaande medewerkers. Zij dompelen zich immers elke dag onder in onze werking en zijn tegelijk de beste filter om op te merken of iemand goed bij ons zou passen.
Je bereikt bovendien ook mensen die je anders nooit zou bereiken. Je versnelt het proces aanzienlijk en drukt daarom ook de aanwervingskosten. Je moet namelijk geen zoektocht inrichten (of laten inrichten) én je delibereert vaak minder intensief over bepaalde parameters.
Werknemersbetrokkenheid en Retentie.
Het feit dat werknemers zelf kandidaten kunnen aanreiken en zien opstarten, geeft sowieso voldoening, maar des te meer omdat ze daadwerkelijk bijdragen aan de stabiele uitbreiding van het bedrijf.
Onze eigen cijfers tonen ook aan dat medewerkers die via een interne referentie bij ons zijn gestart, langer blijven en in de meeste gevallen ook veel minder moeite hebben met het doorlopen van ons trainingsprogramma. Ze worden sneller “matuur” binnen onze principes.
Medewerkers stimuleren via incentives?
Een instroom aan interne referenties is bij voorkeur een natuurlijk proces, zonder incentives. Dat impliceert natuurlijk dat eigen werknemers ten allen tijde hun radar hebben aanstaan voor commercieel talent dat bij ons past. En bij veel van onze consultants is dat ook het geval.
Toch kunnen incentives zeker helpen om andere medewerkers te activeren en reeds actieve consultants extra te motiveren. Zo loopt onze referral fee op tot 8000 euro, wanneer iemand door een medewerker is aangebracht, start en vervolgens een bepaalde periode in dienst blijft.
Het gebruik van eigen medewerkers in het rekruteringsproces is een veelzijdige strategie die niet alleen de kwaliteit en efficiëntie van aanwervingen verbetert, maar ook bijdraagt aan kostenbesparing, werknemersbetrokkenheid en netwerkuitbreiding. Deze benadering creëert een win-winsituatie voor zowel het bedrijf als de medewerkers.
Geïnspireerd? Ontdek al onze vacatures!
Met Madison specialiseren wij ons in recruitment voor IT'ers, Ingenieurs en Supply Chain experts, enkel en alleen in Vlaanderen.
Customer Experience Advisor
Onze klant is een van de grootste Belgische doe-het-zelfketens met winkels verspreid over het hele land. Ze bieden een uitgebreid assortiment van meer dan 25.000 producten aan, zowel in de fysieke winkels als via hun snelgroeiende webshop. Technologie wordt slim ingezet om de klantenservice en winkelervaring continue te verbeteren. Als Customer Experience Advisor ben je het eerste aanspreekpunt voor klanten met vragen of problemen. Je staat hen professioneel te w…
Lees meerClient Relations Coordinator
Wil jij je carrière verder ontwikkelen in een internationale organisatie die volop in groei is? Zoek je een plek waar je echt het verschil kunt maken in klantrelaties en tegelijkertijd deel kunt uitmaken van een team dat zich richt op welzijn, samenwerking en klanttevredenheid? Dan is dit de kans voor jou! Onze opdrachtgever is een snelgroeiend en stabiel bedrijf dat bekend staat om zijn familiale sfeer en dynamische werkomgeving. In de afgelopen jaren heeft het bedrij…
Lees meerAccount manager
Onze klant is een organisatie die zich ontwikkeld heeft tot een belangrijke speler in de bouwsector. Ze beschikken over een uitgebreid netwerk van meer dan 80 vestigingen in België en Nederland. Met een omzet van meer dan 256 miljoen euro behoren ze tot de top in de sector. Voor hun segment van Raam- en Deurtechniek zijn ze op zoek naar een Account Manager. Jouw rol: Actief opbouwen en onderhouden van een klantenportefeuille binnen de B2B-…
Lees meer