Het federale Paasakkoord van 2025 heeft een aantal belangrijke hervormingen aangekondigd voor het mobiliteitsbudget in België. Deze hervormingen hebben als doel het systeem eenvoudiger, eerlijker en breder toepasbaar te maken. In deze blog leggen we helder uit wat de huidige regels zijn, wat er zal veranderen, en wat dit concreet betekent voor zowel werkgevers als werknemers.
Wat is het mobiliteitsbudget vandaag in 2025?
Het mobiliteitsbudget is een regeling die werknemers toelaat om af te zien van hun bedrijfswagen en in ruil daarvoor een budget te ontvangen dat ze kunnen besteden aan duurzame mobiliteitsoplossingen. Het systeem werd in 2019 ingevoerd en kent drie zogenoemde pijlers:
- Een milieuvriendelijke wagen (elektrisch of met beperkte CO2-uitstoot)
- Duurzame mobiliteitsopties, zoals openbaar vervoer, fietsen, steps, carpoolen of huisvestingskosten dicht bij het werk
- Cash-uitbetaling van het resterende bedrag (gunstig belast)
Om in aanmerking te komen, moest een werknemer recht hebben op een bedrijfswagen en moest de werkgever ervoor kiezen om het systeem aan te bieden. Dit zorgde in de praktijk voor een beperkte toepassing.
Wat zijn de belangrijkste geplande veranderingen?
Volgens het Paasakkoord van 2025 komt er vanaf 1 januari 2026 een vereenvoudigde en uitgebreidere versie van het mobiliteitsbudget. Dit zijn de kernpunten:
1. Toegankelijk voor alle werknemers
In de nieuwe regeling is het niet langer vereist dat een werknemer recht heeft op een bedrijfswagen. Iedere werknemer zou in principe kunnen instappen, mits de werkgever het mobiliteitsbudget aanbiedt. Dit betekent een veel grotere doelgroep en meer flexibiliteit in toepassing.
2. Mobiliteitsbudget wordt verplicht voor bedrijven die bedrijfswagens aanbieden
Werkgevers die bedrijfswagens voorzien, zullen verplicht worden om ook een mobiliteitsbudget aan te bieden. Dit zorgt voor meer keuzevrijheid en eerlijkheid tegenover werknemers die liever kiezen voor duurzame alternatieven.
> Belangrijk: deze verplichting is momenteel nog niet wettelijk vastgelegd, maar wel een principeakkoord binnen de regering. De concrete wetteksten worden in de loop van 2025 verwacht.
3. Eenvoudiger systeem met vaste vergoedingsvormen
Het huidige systeem met drie pijlers blijft behouden in grote lijnen, maar wordt eenvoudiger in administratie en fiscaliteit. Er wordt gewerkt aan meer uniforme toepassing, minder interpretatieverschillen en een digitale vereenvoudiging van de declaratie.
4. (Para)fiscale voordelen blijven behouden
Net als in het huidige systeem blijft het mobiliteitsbudget fiscaal aantrekkelijk. Uitgaven voor duurzame mobiliteit zijn vrijgesteld van belastingen en sociale bijdragen. Het cash-gedeelte wordt gunstig belast (zoals een voordeel van alle aard).
Huidige situatie vs. vanaf 2026

Wat zijn de gevolgen voor werkgevers?
Werkgevers moeten zich voorbereiden op een breder toepassingsgebied en een mogelijke verplichting vanaf 2026. De implementatie vraagt een herziening van het mobiliteitsbeleid en eventueel ook van het cafetariaplan. Belangrijk is ook om na te denken over:
- Communicatie naar werknemers: geef duidelijke uitleg over het nieuwe systeem
- Contractuele aanpassingen en software-updates
- Samenwerking met externe mobiliteitspartners of HR-dienstverleners
Wat betekent dit voor werknemers?
Voor werknemers betekent dit vooral meer keuzevrijheid. Je bent niet langer verplicht om een bedrijfswagen te nemen als dat niet bij je past. Het mobiliteitsbudget biedt:
- Financieel voordeel (fiscale optimalisatie)
- Flexibiliteit om te kiezen wat bij jouw leven past (fiets, trein, thuiswerken, etc.)
- De mogelijkheid om te sparen op woon-werkverkeer
Hoe concreet zijn de plannen?
Het Paasakkoord is een politiek akkoord binnen de federale regering. Hoewel de intenties duidelijk zijn, moet de wetgeving nog volgen. Dit betekent dat er nog wijzigingen kunnen komen. Verwacht wordt dat de wetteksten in de tweede helft van 2025 worden goedgekeurd, zodat het nieuwe systeem op 1 januari 2026 kan ingaan.
Besluit
Het mobiliteitsbudget staat op het punt een fundamentele evolutie door te maken. Waar het vandaag een eerder exclusief voordeel is, wordt het vanaf 2026 een toegankelijke, fiscaal aantrekkelijke en flexibele oplossing voor alle werknemers. Werkgevers doen er goed aan nu al hun mobiliteitsbeleid onder de loep te nemen.
Bij Madison volgen we dit dossier van nabij. Heb je vragen of ben je op zoek naar advies op maat over hoe je als werkgever of werknemer met het mobiliteitsbudget aan de slag kan? We denken graag met je mee.
Inzichten in recruitment, IT & Engineering, maandelijks geplaatst.
Gerelateerde trends & Inzichten
Geïnspireerd? Ontdek al onze vacatures!
Met Madison specialiseren wij ons in recruitment voor IT'ers, Ingenieurs en Supply Chain experts, enkel en alleen in Vlaanderen.
Technical Inside Sales Representative (Chemie)
Voor onze klant, een internationaal actief chemiebedrijf, ben ik op zoek naar een Inside Sales Representative met een chemische achtergrond! Als Inside Sales Representative fungeer je als spilfiguur tussen verschillende interne teams en twee wereldspelers in de energiesector. Je staat in voor de coördinatie van alle salesactiviteiten richting deze strategische klanten, waarbij je technische ondersteuning biedt, projecten opvolgt en actief meewerkt aan commerciële invulling. Je…
Lees meerBusiness Development Manager - DACH en 25% reizen
Onze klant is actief binnen de circulaire economie en geeft industriële verpakkingen een tweede leven door ze te reconditioneren en te recycleren. Ze combineren duurzaamheid met efficiëntie en zetten sterk in op hergebruik. Dankzij een vlakke structuur en een no-nonsense mentaliteit heerst er een open werksfeer waar initiatief en samenwerking écht gewaardeerd worden. Door hun groei zijn ze op zoek naar een ervaren Business Development Manager die verantwoordelijk word…
Lees meerBusiness Development Manager Ocean - 7.000 bruto en tot 200% bonus - 29 vakantiedagen
Ben jij een gedreven en commercieel talent die zijn of haar carrière wil verderzetten in de wereld van Sea Logistics? Zoek je een functie waarbij je impact kunt maken, zowel op klantniveau als binnen een toonaangevende wereldleider in de logistieke sector? Onze klant is een wereldleider in de logistiek, actief in meer dan 100 landen, met een sterke focus op groei, klanttevredenheid en het ontwikkelen van talent. Ze bieden uitstekende doorgroeimogelijkheden en zetten in op een cultuur van inno…
Lees meer