Saai

Hoe strik je kandidaten als ‘saai’ bedrijf?

Het kan een behoorlijk frustrerend proces zijn voor HR-diensten. Er komt een resem kandidaten op gesprek, maar een voor een haken ze af omdat ze toch geen klik voelen met het bedrijf. De reden: de core business spreekt hen niet aan en ze vinden het bedrijf simpelweg te saai. Draai of keer het zoals je wil, sommige producten of diensten zijn voor sollicitanten nu eenmaal niet sexy genoeg. Hoe kan je met een droog imago opboksen tegen ‘coole’ werkgevers waar kandidaten voor in de rij staan?

Ken je eigen sterktes

Bij veel kandidaten leeft immers nog de misvatting dat product-focused bedrijven en jonge startups met een losse bedrijfsstructuur per definitie topplekken zijn om te werken. Wekelijkse team drinks, tafeltennis of videogames op kantoor lijken op het eerste zicht misschien fantastisch, maar er is natuurlijk een keerzijde. Die losse en informele structuur (of het gebrek eraan) gaat vaak gepaard met stevige verwachtingen naar werknemers toe. Daarbij komt ook nog dat veel startups niet bepaald gul zijn met verlofdagen, extralegale voordelen en loonpakketten.

Bij bedrijven die meer gefocust zijn op een proces (denk aan grote spelers in de industrie) kom je dan weer terecht in een vrij rigide structuur, waar alles netjes is afgelijnd. Er zijn duidelijke opleidings- en doorgroeimogelijkheden, veel verlofdagen, extralegale voordelen en de work-life balans wordt er goed gerespecteerd. Kortom: zogenaamd ‘saaie’ bedrijven hebben een pak troeven in huis waar veel kandidaten naar op zoek zijn. Alleen spelen ze die nog veel te weinig uit.

Geef je bedrijf een eigen gezicht

Voor je kandidaten kan overtuigen waarom ze voor jou moeten werken, moet je het natuurlijk eerst zelf weten. Wat zijn je sterktes, waarmee maakt jouw bedrijf het verschil en wat zijn je plannen voor de toekomst? Een stevige kluif voor de marketingafdeling, maar in een concurrentiële markt moet je je nu eenmaal onderscheiden en met een helder verhaal naar buiten komen.

Zorg er dus voor dat potentiële sollicitanten meteen de troeven én succesverhalen van je bedrijf te zien krijgen. Geef geslaagde projecten en goede klantenrelaties een prominente plek op je website en social media. Het kan immers best zijn dat kandidaten niet bekend zijn met je product en plots wel overtuigd zijn als ze zien waarvoor het wordt gebruikt.

Laat je mensen groeien

Veel kandidaten, en al zeker in de competitieve IT-markt, vinden het loonpakket uiteraard belangrijk, maar vaak niet doorslaggevend. Veel belangrijker is dat je hen tijdens een gesprek kan overtuigen met een eigen verhaal en een duidelijke missie. Leg de focus niet op je ‘saai’ product -dat kan je toch niet veranderen- maar op alle manieren waarmee mensen er dagelijks mee in contact komen. Vertel anekdotes waarin jouw bedrijf het verschil maakte voor een klant. Laat ook zien dat je kandidaten een duidelijk carrièrepad aanbiedt.

Starten in een functie waar geen doorgroeimogelijkheden of opleidingskansen in het vooruitzicht zijn, is bij de meeste kandidaten een onmiddellijke afknapper. Een pas afgestudeerde developer wil niet binnen tien jaar exact dezelfde job uitoefenen en niks hebben bijgeleerd. Investeer in je mensen, zodat ze steeds beter worden in hun vak. Op die manier trek je ook nieuw talent aan, want iedereen wil werken met mensen die experts zijn in hun vak. Hou ook steeds je ogen en oren open voor opmerkingen van je werknemers. Hebben ze een nieuwe technologie of toepassing gezien die hen doet groeien in hun job? Sta open voor hun input en je zal er zeker de vruchten van plukken.

Zet in op employer branding

Als je mensen zich gewaardeerd en gemotiveerd voelen in hun job, dan stralen ze dat ook uit. Tevreden werknemers zijn nog altijd het beste uithangbord voor je bedrijf als je op zoek gaat naar nieuwe mensen. Tegenwoordig checkt elke kandidaat voor een gesprek de social media pagina’s van je bedrijf. Niks te vinden op Instagram? Staat je Facebook feed vol met ongeïnspireerde reclameposts? Dan is de kans groot dat kandidaten denken dat het maar een dode boel is.

Post dus maar gerust foto’s of filmpjes van je bedrijfsuitstapjes, teambuildings of after work drinks. Het is immers niet omdat je product ‘saai’ is, dat dat ook de uitstraling van je bedrijf moet bepalen. Beelden van een leuke bedrijfscultuur zal mensen immers veel sneller overtuigen om te solliciteren dan een droge vacaturetekst.

Schakel professionele hulp in

Gespecialiseerde recruitmentkantoren als Madison kennen de markt als hun broekzak. Door grondige screeningsgesprekken leren we al jouw sterke punten kennen, zodat we jouw bedrijf aantrekkelijk in de markt kunnen zetten voor kandidaten. Onze consultants beschikken over een uitgebreid netwerk van sterke profielen en weten vaak net die ene witte raaf te strikken die anders de weg naar jouw bedrijf misschien niet gevonden had. Mocht de zoektocht toch wat moeizamer verlopen, dan staan ze ook steeds klaar met advies op maat van jouw bedrijf en jouw mogelijkheden.

Heb je nog verdere vragen? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek

Inzichten in recruitment, IT & Engineering, maandelijks geplaatst.

Gerelateerde trends & Inzichten

Waarom werken bij Madison?

5 minuten leestijd
Lees meer

Jobhoppen: het nieuwe normaal of toch riskant?

4 minuten leestijd
Lees meer

Meet the team: Engineering

6 minuten leestijd
Lees meer

Hoe overbrug je de supply chain talent gap?

4 minuten leestijd
Lees meer