Bored1

Hoe niet-betrokken werknemers jouw bedrijf een hoop geld kosten (en hoe je dit oplost)

Niet-betrokken werknemers kosten de wereldeconomie 7.8 biljoen dollar. Het lijkt een hallucinant cijfer, maar het is één van de opvallendste bevindingen uit het State of the Global Workplace rapport van analysebureau Gallup. Volgens de studie is wereldwijd slechts 21% van de medewerkers écht betrokken bij hun job. Voor België is dat een schamele 11%. Hoe moeten we die cijfers interpreteren en hoe verhoog je de betrokkenheid binnen jouw bedrijf?

Meer betrokkenheid betekent meer rendement

Voor de analyse bevroeg Gallup 112 312 bedrijven in 96 landen. Daaruit bleek een duidelijke link tussen betrokkenheid en prestaties, retentie en rendement. Het gebrek aan betrokkenheid bij een job zorgt voor minder productiviteit en dus inkomstenverlies. Voor de globale economie loopt dat kostenplaatje dus op tot 7.8 biljoen dollar aan misgelopen inkomsten.

Werknemers worden als meer of minder betrokken beschouwd aan de hand van hun antwoorden op stellingen als ‘mijn mening wordt gewaardeerd’, ‘mijn talenten worden benut’ en ‘ik heb de kans om mezelf te ontwikkelen’. Bedrijven met een grote werknemersbetrokkenheid (in de bovenste 25%) kunnen pronken met 10% hogere klantenbinding en maar liefst 23% meer rendement.

Daarnaast zijn tevreden werknemers minder afwezig en is er uiteraard een veel lager verloop. Het is dus duidelijk dat werkgevers voor grote uitdagingen staan. Zeker in sectoren waar er nu al een nijpend personeelstekort is, moeten ze meer dan ooit inzetten op betrokkenheid.

Investeren in talent

Uit een bevraging van researchbureau Gartner bleek dat maar 29% van de IT-werknemers een hoge intentie had om bij hun huidige werkgever te blijven. De grootste drijfveer voor IT’ers om een nieuwe job te zoeken is om zichzelf verder te ontwikkelen met nieuwe technologieën. Machine learning, AI, cloud-native development en blockchain staan bijvoorbeeld hoog op het verlanglijstje van veel IT’ers. Als ze dat niet vinden bij bedrijven, zullen ze ook sneller de stap zetten naar een freelance baan, zodat ze zelf instaan voor hun professionele ontwikkeling. Daarnaast gaat het prijskaartje voor hun diensten ook stevig omhoog, wat voor bedrijven natuurlijk minder interessant is.

Veel bedrijven pakken de war on talent op dit moment aan door intensief te zoeken naar nieuwe werknemers. Jammer genoeg vergeten ze tegelijk inspanningen te doen om hun huidig bestand niet te zien vertrekken. Investeren in eigen talent door opleidingen, mentorschap, (technologische) groeikansen binnen het bedrijf, … Kortom: het creëren van een aantrekkelijke bedrijfscultuur voor IT'ers is the way to go.

Retentie begint bij aanwerving

Dat is natuurlijk makkelijk gezegd, maar hoe begin je eraan? De fundamenten voor een duurzame samenwerking leg je al tijdens het sollicitatieproces. Het gebeurt helaas nog te vaak dat kandidaten met bepaalde verwachtingen in een nieuwe job stappen en na enkele maanden ondervinden dat die toch niet stroken met de realiteit. Als je de luxe hebt om een veelgevraagd profiel te zijn, is de stap naar een andere job snel gezet

Veel bedrijven maken nog de denkfout dat zij de werknemer kiezen, terwijl het in veel gevallen -zeker in de sector van IT en software development- net omgekeerd is. Kandidaten die keuze te over hebben, moet je overtuigen door je te onderscheiden. Het loonpakket is daar een belangrijk onderdeel van, maar het zorgt meestal niet voor betrokkenheid bij de job of de werkgever. Bovendien kan een loonpakket eenvoudig gecounterd worden door een concurrent. Een aantrekkelijke bedrijfscultuur daarentegen valt niet zo makkelijk te overtreffen.

Ambitieuze kandidaten kan je wél over de streep trekken door een duidelijk verhaal te presenteren. Bespreek cases waarin jouw bedrijf het verschil maakte voor een klant. Zet je expertise in de verf. Overtuig kandidaten dat ze in een team met specialisten in hun veld terechtkomen en elke dag zullen bijleren. Laat zien dat je mee bent met de laatste trends en technologieën en ook openstaat voor hun input. Voeg de daad bij het woord door de CTO's en andere technische medewerkers al in de eerste gesprekken te betrekken. Werknemers voelen zich meer betrokken bij hun job als ze ook echt zingeving ervaren. Zorg er daarom voor dat een kandidaat perfect weet wat er van hem verwacht wordt, stel duidelijke doelen én zorg voor de juiste tools en begeleiding om die te behalen.

Het is dus duidelijk dat werknemersbetrokkenheid een niet te onderschatten factor is voor elk bedrijf. Goede afspraken tijdens het sollicitatieproces zijn daarin de eerste stap.
Heb je vragen over hoe je dit best aanpakt? Onze consultants staan steeds klaar om hun expertise te delen tijdens een vrijblijvend gesprek.

Inzichten in recruitment, IT & Engineering, maandelijks geplaatst.

Gerelateerde trends & Inzichten

Engineering

Ontmoet Simon en Lode: Twee uiteenlopende persoonlijkheden die eenzelfde missie in rekrutering uitdragen bij Madison.

4 minuten leestijd
Lees meer
Supply Chain

Supply Chain functies, divisies en loonverschillen uitgelegd.

3 minuten leestijd
Lees meer
Supply Chain

Wat is Supply Chain? Een diepgaande rondleiding in een boeiende sector.

9 minuten leestijd
Lees meer
Supply Chain

Wat doet een Supply Chain Analyst?

4 minuten leestijd
Lees meer

Geïnspireerd? Ontdek al onze vacatures!

Met Madison specialiseren wij ons in recruitment voor IT'ers, Ingenieurs en Supply Chain experts, enkel en alleen in Vlaanderen.

Technical Buyer
Supply Chain inHouse Kortrijk

MACHINING - Dit bedrijf is wereldleider in het ontwerpen, bouwen en integreren van hoogtechnologische systemen voor bepaalde industrieën; Ze beschikken over een ultramodern productiesysteem, waarbij het volledige geautomatiseerde productieproces inhouse wordt gerealiseerd. Als Technical Buyer neem je het initiatief om raamcontracten met vaste leveranciers te onderhandelen en af te sluiten, terwijl je ook kritisch kijkt naar nieuwe leveranciers door middel van markto…

Lees meer
Customer Service Specialist
Supply Chain inHouse Vilvoorde

FOOD - Onze klant is een toonaangevend voedingsbedrijf dat behoort tot de 3 grootste organisaties ter wereld in hun expertise qua ingrediënten. Als pioneer en innovatieve onderneming hebben ze de sector mee vorm gegeven en wordt er dagelijks gestreefd naar het leveren van de meest hoogwaardige producten en diensten aan hun klanten wereldwijd. Als Customer Service Specialist speel je een cruciale rol in het efficiënt beheren van het Order-to-cash proces voor jouw klanten. Je bent veran…

Lees meer
Supply Chain Specialist
Supply Chain inHouse Vilvoorde

FOOD - Onze klant is een toonaangevend voedingsbedrijf dat behoort tot de 3 grootste organisaties ter wereld in hun expertise qua ingrediënten. Als pioneer en innovatieve onderneming hebben ze de sector mee vorm gegeven en wordt er dagelijks gestreefd naar het leveren van de meest hoogwaardige producten en diensten aan hun klanten wereldwijd. Als Supply Chain Specialist speel je een cruciale rol in het efficiënt beheren van de end-to-end processen voor jouw product range. Je bent vera…

Lees meer