Blog

Aanwerven tijdens de Corona-crisis.

2020/02/07

Excuseer?

Terug

Ondertussen is duidelijk dat het COVID-19 virus ook de economische gezondheid van bedrijven binnen software development en engineering heeft aangetast. Veel van hen werken op projectbasis en hangen op hun beurt af van andere ondernemingen die momenteel hun operaties moeten stilleggen. Denk maar aan softwareproducenten van ticketingsystemen of cashless betalingssystemen voor horeca. Het is een bizarre tijd en we willen deze bedrijven ook onze steun betuigen.

Er is daarom ook veel onduidelijkheid over lopende selectie- en wervingsprocessen. Vandaag proberen we met Madison vooral de impact op aanwervingsprocedures inzichtelijk te maken, voor onszelf, bestaande en nieuwe klanten. “We plaatsen alles even on hold tot we meer weten”, is iets dat we vaak horen. Paradoxaal genoeg, in tijden dat meer dan een miljoen werknemers technisch werkloos worden gesteld, raden wij bedrijven aan hun aanwervingsprocessen niet stil te leggen. “Excuseer?”

Leg aanwervingsprocessen niet stil

Nieuwe mensen aannemen, is momenteel iets waar heel weinig ondernemers aan denken, en dat is volkomen terecht, zelfs in die twee sterke sectoren. Het zou vreemd zijn om iemand aan te nemen, terwijl je net een ander tijdelijk werkloos statuut hebt toegewezen. Maar iemand aannemen is niet hetzelfde als kandidaten zoeken en interviewen.

In de rekruteringswereld is het trouwens niet ongewoon, zelfs normaal, dat er periodes zijn dat er minder of niet wordt aangeworven, vaak om budgettaire redenen. Wat we nu meemaken is inderdaad van een totaal andere grootorde, maar net daarom zullen de maanden na de crisis, wanneer de economie weer zal aanzwengelen, cruciaal zijn, ook voor je aanwervingsefficiëntie.

 Want net zoals er periodes zijn dat bedrijven minder aanwerven, volgen er periodes dat iedereen wil aanwerven.

Zoek kandidaten en blijf interviewen

Competente software developers en ingenieurs zijn sowieso schaars, maar het zal binnen enkele maanden nog moeilijker zijn ze te vinden, wanneer ze ten eerste weer aan het werk gaan én ten tweede elk bedrijf ze plots nodig heeft. De aanwervingsfrequentie zal helemaal niet verdeeld zijn, maar plots pieken. Dus ook hier wil je best de curve drukken.

Je zoektocht naar een geschikte kandidaat zal niet alleen veel langer duren, je zal tevens weer moeten inpikken bij het begin van je sollicitatieprocedure (zoektocht, uitnodigen, inplannen, interviewen, testen, briefen). Neem je daarbij beslissings- en opzegtermijnen in acht (al gauw enkele maanden), dan is het niet irreëel dat er pas iemand zal starten na drie, vier of vijf maanden.

Wij raden bedrijven dus aan om zoektochten niet te staken en de eerste gesprekken rustig lopende te houden.

Iemand interviewen kost niets

Heel veel mensen zitten momenteel thuis. Ook al zijn ze aan het aan het werk, ze hebben tijd om te babbelen. Er bestaan vandaag tientallen kwalitatieve softwareprogramma’s om vanop afstand, toch persoonlijke video calls of telefoontjes te houden. Je hebt waarschijnlijk net een video-meeting achter de rug, dus waarom niet met een interessante kandidaat? Het kost je niets en het resultaat is hetzelfde t.o.v. een face-to-face gesprek.

Het indirecte effect is echter belangrijker: je bespaart jezelf binnen een aantal maanden veel miserie en energie, energie die je in andere “prioritaire” zaken kan steken om je bedrijf weer stabiel te laten draaien.

Je hoeft niemand aan te nemen

Niemand verplicht je trouwens om iemand meteen aan te nemen. Het is perfect normaal om je termijn tot aanwerving te schetsen aan een kandidaat. Door van bij het begin transparant te communiceren, wat altijd zou moeten, kan je zelfs een voorlopig voorstel richten, zonder enige verplichting. Wanneer de ruimte er dan uiteindelijk is, sta je al een heel eind verder en moet je niet van nul beginnen. Je kan immers contacten met kandidaten weer opnemen, of ze zitten mogelijk nog in het proces.

Tenslotte benadrukken we graag dat het natuurlijk niet evident is om in deze periode van recessie de mentale ruimte vrij te maken voor constructieve sollicitatiegesprekken die te maken hebben met groei. Het blijft een advies ter voorbereiding voor de toekomst, maar uiteindelijk bevindt iedereen zich ergens anders op de curve van de economische conjunctuur en dat impliceert andere beslissingen.

Deel dit bericht op

Wie is Madison?

Als rekruteringskantoor specialiseren wij ons in Software Development en Production & Maintenance Engineering, als reactie op onze eigen frustraties over de manier van communiceren met programmeurs en ingenieurs. Door onze specialisatie begrijpen wij de software- en ingenieursmarkt en presenteren we enkel relevante opportuniteiten/profielen om kandidaten en bedrijven duurzaam met elkaar te verbinden. Bezoek onze website voor meer info.